Fredag 20 april

Lösningen: Nej tack!

Konsten att säga nej

Du får fler och fler uppgifter. Kollegor ber dig att hjälpa till med än det ena, än det andra. Hur säger man egentligen nej till uppgifter utan att bli stämplad som otrevlig eller gnällig? 

Illustration: Jens Magnusson

Att säga nej är en konst i sig, men det är också en förmåga som går att träna upp. Enligt psykologen och författaren Åsa Kruse kan vi alla bli bättre på det.

– Det handlar självklart inte om att man aldrig kommer att mötas av motstånd och andra människors frustration, men det sker i betydligt mindre omfattning än vad många föreställer sig. Ofta blir omgivningen snarast tacksamma eftersom det samtidigt är en signal till dem att kunna göra samma sak, säger hon.

Med ett tydligt nej kan man räta ut eventuella frågetecken kring om man verkligen orkar eller kommer att hinna, konstaterar Åsa Kruse.

– I konceptet ingår att kunna ta eventuella reaktioner från omgivningen men också att inse att det inte automatiskt är en självklar signal att backa. Det kan ju vara en person som aldrig kan ta ett nej eller som har orimliga krav och förväntningar på saker och ting. Gäller det en arbetsgivare som inte tål att man säger nej över huvud taget ska man kanske börja fundera över om det är värt priset.

Åsa Kruse menar att det ofta finns en överdriven rädsla för att chefer och kollegor ska bli arga eller tycka att man smiter undan eller att man inte ska ”bli satsad på” om man säger nej till saker.

– Tempot i arbetslivet har gått upp och många känner en stark press att hela tiden prestera. I själva verket handlar det inte om att säga nej till allting, men att kunna göra det när det är befogat, exempelvis när man faktiskt inte kan ta mer eller inte kommer att hinna inom en begränsad tidsplan. Det handlar också om att säga ifrån när rutiner och samarbeten med andra inte fungerar och det finns saker som behöver rättas till.

Åsa Kruses erfarenhet är att chefer vill att man ska säga ifrån i tid, inte ta på sig mer än man orkar eller hinner.

– Ingen vill ha sjukskrivna medarbetare. Det finns heller inget annat sätt för arbetsgivaren att veta var gränserna går och när det blir för mycket. Att säga ja till allt är att visa sin arbetsgivare att man kan ta ännu mer och det kommer garanterat att utnyttjas, ända tills man själv säger stopp. Det signalerar omdöme att kunna göra en realistisk bedömning och kunna sätta gränser. Då blir man en mer pålitlig person som själv kan avgöra vad man hinner och har kompetens för.

I sin senaste bok, Att sätta gränser för sig själv och andra, skriver Åsa Kruse att bristen på gränssättning kan ställa till det för oss – att det ofta är grogrunden till stress.

– Var och en kan börja studera sitt eget beteende, kartlägga i vilka situationer det är svårt och fundera över hur man skulle kunna göra i stället. Börja med något mindre som inte är alltför utmanande; prova och utvärdera. Ta in omgivningen, berätta att du tränar på att sätta gränser. Det ger ofta större förståelse och man slipper mötas av förvåning.

Hur kan man säga nej utan att bli stämplad som gnällig och otrevlig?

 – Man behöver inte känna sig skyldig att lämna långa och utförliga förklaringar, det uppfattas snarare som att man känner sig skyldig och behöver urskulda sig och förklaringarna kan ju ifrågasättas. Tydlig, neutral och kortfattad men vänlig är det som brukar fungera bäst.

Som vd för Strix Television och chef för produktionsbolaget Silverback har Anna Bråkenhielm genom åren hamnat i många situationer där hon varit tvungen att sätta ner foten.

– Jag har generellt varit väldigt bra på att säga nej när jag inte trott på en idé eller om jag sett att ett projekt saknar möjlighet att bli lönsamt. Men en gång sa jag ja till något som jag med facit i hand bestämt borde ha tackat nej till. Jag hade sålt mitt produktionsbolag till ett engelskt tv-bolag och de mer eller mindre tvingade oss att producera ett stort underhållningsformat för en indisk tv-kanal med inspelning i Malaysia. Det blev en jobbig erfarenhet och en stor förlustaffär.

Om den händelsen skriver Anna Bråkenhielm i sin nya bok Räkna med bråk. Där konstaterar hon också att det är viktigt att våga delegera och säga nej till sådant som är onödigt, tidsödande och energikrävande.

– Ett rakt, ärligt, respektfullt och vänligt ”nej tack” fungerar alltid. Det sparar tid och vånda för alla inblandade.
 

Så varför har folk i regel så svårt för det?

– Många känner sig pressade att få ihop hela livssituationen. Det är väldigt viktigt att kunna säga nej för att klara sig. Man blir inte bäst av att ta på sig för mycket och springa alldeles för fort. Man kan säga nej på olika sätt. Det går fint att tänka över situationen och komma med alternativa förslag som gagnar både en själv och arbetsgivaren eller kunden.

I sitt sommarprat 2010 tog Anna Bråkenhielm upp ”förmågan att säga ’fuck off’ oavsett ekonomisk trygghet”. Åtta år senare konstaterar hon att det fortfarande är lika angeläget.

– En dag kanske man står där och har låtit sig bli beroende av en annan människa. Ens partner kanske försvinner med någon annan och karriären har fått stå tillbaka för att man satsat på barn och familj. Det är farligt och dessutom inte bra för samhället om alltför många begåvade kvinnor försvinner från arbetsmarknaden för länge.

Som chef har Anna Bråkenhielm alltid haft svårt för när kollegor och anställda mörkar problem och inte vågar säga ifrån.

– Eller ännu värre hittar på undanflykter eller lögner när det uppstår problem …

Hur förhåller du dig till ”notoriska ja-sägare”?

– Jag älskar ja-sägare så länge jag vet att det finns kraft, ärlighet och vilja bakom ja-sägandet. Men om det är spel för galleriet utan uppriktighet och leverans i slutänden har jag oerhört svårt för ja-sägare. 

Foto: Shutterstock

Fler kvinnor än män får högre lön på nytt jobb

21 procent fler kvinnor än män höjer sin lön när de byter jobb enligt nya siffror från Trygghetsrådet. "Löneskillnaderna kan vara på väg att jämnas ut", säger Trygghetsrådets vd Lennart Hedström.

  • 19 april

Saco-S vill förhandla om villkor vid omlokaliseringar

De statliga förhandlingsorganisationerna har lämnat in en framställan om förhandling till Arbetsgivarverket. Saco-S, Seko och OFR/S, P, O efterlyser en större förståelse för medarbetare när myndigheter omlokaliseras.

  • 18 april

Annons

Foto: Shutterstock/Jusek

Vårbudget: Jusek efterlyser mer pengar till rättsväsendet

Polisen får 200 miljoner extra för att bekämpa organiserad brottslighet och terror i regeringens vårbudget. Bra, men inte bra nog, menar Juseks ordförande Sofia Larsen.

  • 16 april
Foto: Shutterstock

Blandade känslor för aktivitetsbaserat kontor

För att trivas i ett aktivitetsbaserat kontor utan fasta platser ska man vara chef, arbeta mycket i grupp eller ha arbetsuppgifter som inte kräver så mycket koncentration. Det visar ny forskning från Umeå universitet.

  • 13 april

Annons

Foto: Shutterstock

Lyckoforskningen kan ge nya perspektiv på välfärden

Att komplettera de traditionella, ekonomiska måtten med subjektivt välbefinnande har varit på tapeten i flera länder – bland annat i Sverige. Så, varför börjar blickarna att riktas mot lyckoforskningen – och vad kan vi lära av den? 

  • 12 april
Foto: Jusek

Jusek lanserar handbok om mentorskapsprogram

I dag släpps Kliv in – handbok för mentorskapsprogram för utrikesfödda, i vilken Juseks erfarenheter av att jobba med mentorskap samlas. "Vi vill med handboken underlätta för, och inspirera fler, arbetsgivare och organisationer att starta mentorskapsprogram för nyanlända", säger Charlotte Tarschys, biträdande samhällspolitisk chef på Jusek.

  • 10 april

Justitieministern: Beredd att öka resurserna

Morgan Johansson (S) möter kritiken från Åklagarmyndigheten med att regeringen är beredd att skjuta till mer pengar. "Får vi sitta kvar i höst kommer vi att satsa mer på hela rättskedjan", säger han till TT.

  • 9 april
Foto: Pressbild

"Mitt samvete är min motor"

I snart tjugo år har hon varit verksam inom frågor som rör mänskliga rättigheter och CSR. Men Parul Sharma, rektor och vd för The Academy for Human Rights in Business, har inga planer på att sakta ned – snarare tvärtom. 

  • 5 april

Liten ökning för flexibla anställningar

Utvecklingen på arbetsmarknaden rör sig mot mer flexibla och uppdragsbaserade anställningar – men än dröjer det innan gigekonomin tar över. Det konstaterar Arbetsmarknadsekonomiska rådet i en ny rapport.

  • 4 april
Foto: Shutterstock/pressbild

Destruktivt ledarskap leder till ohälsa

Ett destruktivt ledarskap leder till ohälsa och stress. En sådan chef är orättvis, osäker och har överkrav. "Det kan leda till att medarbetare presterar sämre, blir oengagerade och stressade", säger Maria Fors Brandebo, lektor vid Försvarshögskolan och författare till en ny bok i ämnet.

  • 3 april

Balans & livsstil : Återhämtning

Foto: Olof Holdar

"Ni hittar svar utanför policy och värdegrund"

Det här är min sista artikel i formatet Balans & livsstil i Jusektidningen Karriär. Jag vill därför ta tillfället i akt att inte ge er en mängd konkreta tips utan i stället reflektera kring bristen av återhämtning för hjärnan. Det är ett centralt problem i dagens diskussion om stress och psykisk ohälsa, skriver Fredrik Grythberg. 

  • 23 mars

Tema : Allt om din lön

Foto: Shutterstock

Stor special: Allt om din lön

Nu är Juseks lönestatistik här – och för många är det snart dags för lönesamtal. Därför har vi samlat råd, kunskap, tips och inspiration som rör din lön i en stor special. 

  • 9 mars

Porträttet : Christina Knight

Foto: Linus Sundahl-Djerf

Jakten på kvinnliga förebilder

Efter 30 år i reklambranschen fick Christina Knight nog av mansdominansen. Ur frustrationen skrev hon boken Mad Women – A herstory of Advertising, som belyser branschens brist på jämställdhet. "Det kände mig helt bittert att leva i modern tid, i en bransch som ser sig som framåtlutad, men ändå har en sådan uppenbar brist på kvinnor."

  • 8 mars
Foto: Magnus Glans

Nya greppet: Peppa medarbetare med podd

Alla ska podda. Nu har turen även kommit till HR-avdelningen. Karriär tar tempen på fenomenet.

  • 26 februari

Tema : #metoo

Illustration: Cecilia Lundgren

I spåren av #metoo

Hösten 2017 ekade ett vredesvrål över Sverige. Tiotusentals kvinnor vittnade om hur sexuella trakasserier är en del av vardagen. #Metoo kan leda till ett paradigmskifte i jämställdhetsdebatten. "Förändringen har bara börjat", säger jämställdhetsminister Åsa Regnér.

  • 7 februari

Lösningen : Föräldraledighet

Foto: Shutterstock

Koppla greppet kring föräldraledigheten

Att planera och tänka igenom sin kommande föräldraledighet är bra. Förutom att maxa ledigheten utan att förlora för mycket inkomst har du rätt till lönesamtal, semesterdagar och lönerevision. Att hålla kontakten med arbetsgivaren är klokt – det visar intresse och ingen glömmer din kompetens, menar de experter som Karriär talat med. 

  • 15 december

KRÖNIKAN

Vi var hälften män och hälften kvinnor. De flesta av oss i 30-årsåldern, flera med barn. Vi ingick i ett team där alla hade olika funktioner och uppgifter. Dessutom hade vi en teamledare, en sorts chef, som planerade in tider för våra möten och ledde vårt gemensamma arbete. 

Coachen

Jag har precis blivit gruppledare för den grupp jag själv har jobbat i sedan flera år. Jag har inget formellt personalansvar men är ändå den som lägger scheman och ska se till så att arbetet fördelas och flyter på. Nu fortsätter mina tidigare kollegor att prata med vår gemensamma chef i stället för med mig, även i frågor som jag borde ha insyn i för att kunna göra mitt jobb. Hur tydliggör vi min roll för medarbetarna?

KRÖNIKAN

Hurra för nya perspektiv

Kommer du ihåg hur det är att vara ny på jobbet? Den där första dagen när man febrilt försöker klura ut hur man loggar in på datorn, vandrar runt i korridorerna på jakt efter ett undangömt förråd med kontorsmaterial och prövar inställningarna på kaffemaskinen?

Vad händer på ditt jobb?

Mejla red@tidningenkarriar.se och berätta!

Annons

INSTAGRAM

Följ Karriär @tidningenkarriar

Twitter