Så hittar vi balans

Att lyckas med balansen mellan arbete och privatliv är en konstant utmaning. Jusektidningen Karriär frågar fyra personer som hittat sin väg i det digitala arbetslivet om deras bästa råd.


Lars Johansson, 52 år, vd, Janssen Norden:

”Hitta din inre kompass”

När det mesta har en tendens att gå snabbare och snabbare är det viktigt att identifiera vad man vill i tillvaron, konstaterar Lars Johansson. 

– Om man inte vet vad man vill uppnå på kort och lång sikt är det naturligtvis oerhört lätt att flyga iväg som ett löv i den digitala vinden. Så det som fungerar bäst för mig är att vara väldig tydlig mot mig själv vad jag vill med varje dag.

 – Jag tror att för att hitta balans i livet måste man hitta sin inre kompass. Vad man vill, vad man står för och vad man inte är beredd att kompromissa med. 

Lars Johansson är själv noga med att få 7–8 timmars god nattsömn, att vara medveten om vad som ger energi och vad som stjäl energi. Han säger att han är lyckligt lottad och älskar att umgås med sin fru och sina barn. De ger honom energi.

– Jag tycker också om egentid då jag får vara helt själv med mina tankar utan telefon eller dator. Men att växla tankar och perspektiv är inte helt lätt.

– Bilkörning är en fantastisk medvetenhetsträning. Det är intressant att notera hur andra trafikanter kan få en att skifta humör, samtidigt som jag vet att jag har ett val hur jag reagerar. Men det är lätt att säga att man ska välja sin reaktion när någon tränger sig och visar fingret. 

 

Liza Radon

Liza Radon, 49, HR-strateg inom arbetsmiljö, nationell nivå, Samhall:

”Omsätt ältandet till handling”

Digitaliseringen har förändrat spelreglerna under de senaste tio åren, menar Liza Radon – gränsen mellan arbete och fritid är inte längre lika tydlig, både på gott och ont.

– Jag tror att vi behöver vara tydligare gentemot oss själva för att få en bra balans. Jag har min synkning av jobbmejl på även efter arbetstid, jag svarar behovsstyrt men som regel före 21.00 och efter 06.00. Det ger mig en känsla av kontroll över min egen situation.

För att ha tid till återhämning när schemat redan är pressat ser hon till att inte tacka ja till saker som känns roligt för stunden.

– Jag försöker tagga ner förväntningarna på mig själv att jag ska hinna med saker direkt. Det är bättre att sprida ut det över tid.  

Liza Radon promenerar fem kilometer hem från jobbet för att få ”gratismotion” och för att slippa den stressiga kollektivtrafiken. Återhämtning kan för henne också innebära umgänge med nära och kära; det ger ömsesidig energipåfyllnad. Nära och goda relationer är oerhört viktigt, både privat och i arbetet, menar hon. 

Varje kväll skriver hon ner ett par upplevelser, oftast positiva, men även negativa, som hänt under dagen i en kalender. På så sätt parkerar hon sina tankar över natten.

– Jag försöker tänka att jag har gjort mitt bästa, om jag upplever att jag inte har det försöker jag att ordna det dagen efter och omsätta ältande till handling.

 

Jonas Nilsson

Jonas Nilsson, 36 år, vd och ägare, Future IT Partner i Skåne AB:

”Låt bli tekniken hemma medan barnen är vakna”

För Jonas Nilsson är Crossfit ett sätt att släppa tankarna.

– Att få in träning på dagen handlar om att jobba några timmar och sedan rensa skallen. Jag bokar in träningen i kalendern som vilket möte som helst, så ser andra att jag är upptagen. Då blir träningen av. 

Andra sätt han utnyttjar tekniken på är att fördröja sina sent skrivna mejl till klockan åtta dagen efter. Då har han fått iväg sitt jobb på kvällen men mottagaren behöver inte ta det då.

– Vi kan inte stressa upp den som inte vill ha mejl på kvällen, konstaterar han. 

Just tillgängligheten och att fokusera är en utmaning för alla i dag, menar han.

– När vi har ordentliga möten sätter vi ”är i möte” på mobilerna och stänger av datorerna. Och om jag vill jobba helt ostört kan jag sätta mig på ett fik eller hotell.

Han är noga med att gå upp lite tidigare än övriga familjen för att få stressfri egentid. Genom att lyssna på intressanta människor i podcasts på morgonpromenaden får han inspiration och tankeställare.  

Som vd har han många kundträffar och ibland företagsgolf. Han uppskattar att göra en aktivitet i solen på dagen och sedan jobba på kvällen.

– Men jag har en regel som jag är väldigt noga med. Jag rör inte mobilen eller datorn när barnen är vakna. Så tänkte jag inte med mitt första barn och det misstaget vill jag inte göra om.

 

Mika Burman Götz

Mika Burman Götz, 38, chef för produktområden, SEB:

”Bli medveten om vad dina tankar skapar för sinnesstämning”

I och med en alltmer hektisk värld där den tekniska utvecklingen driver på tempot, behöver förutsättningarna för samarbete vara så optimala de kan vara, menar Mika Burman Götz. 

– Jag tror att vi alla har ett ansvar att bli medvetna, främst om oss själva men också om hur vi är och agerar i vår omvärld. Det är viktigt utifrån perspektivet att vet man hur man själv är och vill vara, kan man agera utifrån det. Det skapar större förståelse för andra människor.

Själv har hon just haft sociala medier-notiser avstängda i tre månader.

– Jag ville fokusera på livet IRL ett tag. Jag upplever att det konstant är något som pockar på uppmärksamhet. Jag tror att det är viktigt att få perspektiv på vad som händer om man inte är konstant uppkopplad eller svarar på mejl på en gång. Oftast händer ingenting. 

Att identifiera vad som är viktigt i livet och skapa tid för det har varit nyckeln till att ha perspektiv på tillvaron under dagen, menar hon. 

– Det är först och främst min familj. Det är vänner. Och det är meditation och reflektion. Utan de tre komponenterna känner jag mig inte hel. Det betyder att ett samtal med min sambo i tio minuter under en tokstressig dag är viktigare än alla möten i världen. Det grundar mig.

Stillheten i meditation, men också i samtal med nära och kära, ger en riktning i termer av vem hon är och vill vara. Tankar kan lätt skapa stora orosmoln helt i onödan om vi inte är medvetna om våra tankeprocesser.

– Det i sin tur hjälper mig att vara sann mot mig själv och på så sätt leva ett mer harmoniskt liv, säger hon.