Psykologens tips för att hantera en hög arbetsbörda

En full mejlkorg och en massa saker på att göra-listan? Här är fem tips som hjälper dig att hantera det.

Det är Harvard Business Review som låtit psykologen och författaren Alica Boyes lista sina råd:

1. Ge dig själv ett uppmuntrande peptalk och gå igenom vad du bör göra just nu. Testa till exempel att säga: ”Även om jag har mycket att göra, så kan jag bara fokusera på det jag gör just nu och jag kommer att må bättre om jag håller mig till det”.

2. Ha koll på hur mycket tid du lägger på att verkligen arbeta. En överskattning kan få ångesten att växa. Kontrollera samtidigt distraktioner som att skicka onödiga mejl eller kolla på din telefon.

3. Stämmer dina antaganden om vad kollegorna förväntar sig av dig? Svara inte på alla mejl på en gång. Om du behöver avvakta och återkomma senare, så skriv det! Chefen kanske inte behöver det nyss utlagda jobbet färdigt på en gång? Fråga när! Träna på att inte svara på mejl utanför kontorstid. Det kan samtidigt hjälpa dina kollegor att sätta gränser.

4. Har du förutfattade meningar om vad som krävs för att nå framgång på din arbetsplats? Skriv ner realistiska förväntningar på din egen insats.

5. Vänta inte med att skaka av dig stressen! Vänd på påståendet att du ska styra upp ditt arbetsliv när du är mindre stressad. Tänk i stället att du blir mindre stressad om du styr upp ditt arbetsliv.