Så behåller företagen talangerna

Hur ska arbetsgivare göra för att rekrytera nya talanger och få dem att stanna och växa i företaget? "Pensionsförsäkringar och gymkort är hygienfaktorer som måste finnas men det räcker inte för att få talanger att stanna", säger Henrik Uggla, docent i varumärkesstrategi.

Problemet med att arbetskraft försvinner kan vara olika stort. Men för vissa karriärintensiva företag inom teknik och ekonomi är det svårare att hitta ersättare. Något som kan bero på att arbetsgivaren inte har den insikt som krävs om den anställdes underliggande motivation, drivkrafter eller drömmar, menar Henrik Uggla, docent i varumärkesstrategi vid enheten för industriell marknadsföring och entreprenörskap på KTH. 

Han har precis skrivit en bok om employer branding där han samlar strategiska perspektiv på hur man ska attrahera eller behålla medarbetare. 

Vad ska företagen göra, tycker du?

– Ge individen en chans att växa till ett "living brand" i organisationen. Sats har till exempel varit superduktiga på det. Deras personliga tränare är levande varumärken, entreprenörer och varumärkesambassadörer i ett. De bygger egna kundbaser och lojalitet till sina varumärken.

– Om företaget är ett "house of brands" som Axfood eller L'Oréal Group, med tydliga produktvarumärken eller konceptvarumärken, ska man peka på möjligheten till variation och flexibilitet. I dag jobbar du för Willys, i morgon kanske för Hemköp, om några år på Urban Deli och en vacker dag kanske du leder företaget, säger Henrik Uggla.

Han betonar vikten av ett autentiskt beteende, att man lever i enlighet med sina värderingar, och exemplifierar med outdoor-varumärket Patagonia. Här lämnar personalen kontoret när vågorna är tillräckligt bra och går ner och surfar.

– Det är också en tacksam story som visar att man lever sin passion och lever varumärket internt. Men ännu mer fantastiskt är deras syn på rekrytering till höga tjänster inom administrationen. Man anlitar hellre klättrare, surfare och skateboardåkare som lärs upp internt, än att rekrytera företagsekonomer. Det är autenticiteten man är ute efter. Att vara uppriktig, transparent och att bejaka ord i handling.

Du tar upp många exempel i din bok, är det något annat du vill lyfta fram?

– Pensionsförsäkringar och gymkort är hygienfaktorer som måste finnas men det räcker inte för att få talanger att stanna. Man måste också förstå individens underliggande drivkrafter. Har individen entreprenöriella egenskaper så ge honom eller henne spelrum och kreativa förutsättningar för att bli intraprenör, det vill säga entreprenör inom företaget. Så har 3M alltid jobbat, så jobbar Google och många startup-företag. Empati för drivkrafterna hos motiverade individer kan många gånger vara viktigare än en dyr employer branding-kampanj.