Så maxar du semestern

Ledigheten är i antågande. Aram Seddigh, doktor i arbets- och organisationspsykologi, ger sina bästa tips för att få ut det mesta av årets semesterveckor.

Det sägs att semestern är till för återhämtning och reflektion. Något som säkert stämmer, men enligt Aram Seddigh, doktor i arbets- och organisationspsykologi, bör reflektionsdelen tonas ner en aning:

– Semestern är tillräckligt kravfylld som det är. Det ska vara härligt, roligt och spännande hela tiden. Därför är det snarare bättre att försöka vara i nuet, njuta och ge sig själv utrymme att göra det som känns roligt
i stället för att fundera över förbättringar och sin arbetssituation.

Inför semestern

1. Prioritera. Var hård i din prioritering över vad som måste bli klart för att du ska kunna slappna av. Vad kan ligga kvar till efter sommaren och vad behöver bli gjort nu? Ta bara tag i det som är akut och lämna det som
inte brinner.

2. Strukturera. Meddela hur anträffbar du planerar att vara. Sätt upp strukturer om ditt jobb inte gör det möjligt att koppla bort helt. Berätta till exempel att du kan nås via telefonen i akuta fall – och vem som kan ta  icke akuta ärenden. 

3. Stäng ner. Stäng av pushnotiser på datorn precis när du går på ledighet. Det kan vara skönt att inboxen inte poppar upp och tar uppmärksamhet om du ska använda datorn under semestern för att leta hotell, flygresor eller likande.

Under semestern

1. Varva ner. Om perioden innan semestern varit stressig med hög arbetsbelastning, är det bra att klippa av jobbet helt och hållet under en till två veckor. Då hinner du varva ner ordentligt. Tänk i så fall på att informera kollegorna.

2. Begränsa mejlen. Att öppna mejlen under semestern kan vara en strategi för att hålla sig lugn. Var i så fall inte rädd för att kika igenom inkorgen då och då. Men sätt upp ramar för hur mycket tid du lägger. En till två timmar i veckan räcker. Om det är något som brinner kan du snabbt åtgärda det, men lämna det som pyr.

3. Få distans. Den som inte trivs i sin jobbsituation kommer osökt att tänka på det under ledigheten. Men det är bra att försöka njuta och slappa en tid innan du börjar se över dina möjligheter. Det är viktigt att få distans innan man börjar reflektera och agera.

4. Håll rutinerna. Forskning visar att kroppen mår bäst av kontinuitet. Så försök att gå upp, äta och träna som vanligt. Håller du i rutinerna blir det dessutom lättare att gå tillbaka till jobbet. 

Efter semestern

1. Precis efter semestern är det en god idé att fundera lite extra på vad du vill uppnå den kommande perioden. Fundera över var du vill i karriären och sätt upp delmål för att komma dit. Då håller du motivationen uppe.