Coachen: Hur hindrar jag vårljuset från att störa sömnen?

Nu blir det ljusare och ljusare. De flesta verkar älska våren, men jag tycker att min sömn blir störd av ljusets intåg. Vad kan jag göra?

Det finns två viktiga saker som du kan tänka på: Ha mörkt i ditt sovrum (även om du tycker att ljuset är trevligt/inte stör/och så vidare, skulle jag be dig skruva upp mörkläggningsgardiner och testa). Den andra viktiga saken handlar om din inre dygnsrytm.  

Dygnsrytmen flödar i dig hela tiden och ställer in massor av små och stora processer i kroppen. När kroppen signalerar ”dag!” så är vi piggare, har mer blodgenomströmning i hjärnan och är på många små sätt inställda för såväl fysisk som mental aktivitet. Under natten, när dygnsrytmen signalerar ”natt!” till hela systemet, ändras alla dessa processer till att i stället gynna återhämtning, celluppbyggnad och reparationer – och det banar väg för god sömn. En stabil kroppsklocka underlättar för sömnen, motsatsen kan påverka den negativt.

Vad har nu detta med vårljuset att göra? Jo, det är dagsljuset som hela tiden finjusterar din biologiska klocka att gå i takt med soldygnet och klockorna utanför oss. När dagsljuset förändras snabbt under våren kan vi hamna i någon sorts mini-jetlag där kroppsklockan rubbas lite fram och tillbaka. 

Du kan hjälpa dig själv genom att först och främst tänka på att vistas i dagsljus varje dag åtminstone 30 minuter för att stötta din kroppsklocka, och testa gärna att få ljus på dig vid en regelbunden tid under några veckor så att din rytm kommer i takt med livet igen. 

För de flesta är det bra att vara ute mitt på dagen. Om du är en morgonmänniska som gärna skulle vara vaken lite senare på kvällen och kunna sova lite längre på morgonen, är det bättre för dig att få dagsljus på dig under eftermiddag och kväll. En kvällsmänniska som hoppas somna tidigare eller vakna tidigare gör tvärtom, och satsar på att få dagsljus på sig så tidigt på morgonen som möjligt och sedan mest under förmiddagen. 

De flesta av oss tänker inte på att sömnen påverkas mycket av saker vi gör under dagen! Hoppas de här tankarna kan hjälpa dig till nästa vår – men också att stötta din kroppsklocka att få dagsljus när höstmörkret ökar och vi får jaga dagsljuset igen!

Kerstin Jeding, legitimerad psykolog med psykologutbildning från Uppsala universitet och en doktorsexamen i psykologi från Oxfords universitet.