”Chefer måste börja skratta”

Foto: Lieselotte van der Meijs

– Folk måste tramsa mer på jobbet. Skratta och fjanta sig. Då minskar stressen, säger Karin Adelsköld, komiker och författare, som är aktuell med en ny bok om humor och arbetsglädje. I dag återhämtar hon sig från sin andra stresskollaps med hjälp av just humor.

Just den här dagen mår Karin Adelsköld bra. Det bästa är att hennes minne sakta börjar återvända, konstaterar hon. För drygt två år sedan drabbades hon för andra gången av en akut stresskollaps som bland annat medförde att så väl arbets- som närminne försvann.

Att skriva och läsa fungerade inte, livslusten försvann och därmed också skrattet. Ändå har hon tillsammans med Jessika Devert gjort klart sitt bokprojekt kring hur humor kan mota stress på arbetsplatser.

– För mig är humor livsviktig. Att försöka ha en kul arbetsmiljö är ett enkelt och billigt sätt att minska stressen och öka välmående, så mycket vet jag, säger hon.

Karin Adelsköld är helt övertygad om att företag och organisationer kan ha mycket nytta av att se över humornivån på arbetsplatsen. I sitt yrke har hon föreläst och coachat andra om hur det kan göras.

Med skratt och humor blir stämningen bättre, jobbet roligare och det i sig bidrar till att samhörigheten mellan arbetskollegorna ökar. På alla vis. Det slår också forskning fast, menar Karin Adelsköld och fortsätter:

– Vi ska tramsa mer, cheferna måste börja skratta, bjuda på sig själv. Kanske införa en rolig timme? Eller en kvart? Titta på skojiga klipp, berätta något roligt, lätta upp stämningen, driv med dig själv.

Allt börjar med cheferna och ledningen, slår Karin Adelsköld fast.

– De ska sätta stämningen. I Sverige är det inbyggt att först jobbar man och sedan har man skoj. Varför är det så? Det ska ju vara skoj att jobba och vara på jobbet, säger hon och fortsätter:

– Det finns hur mycket forskning som helst på att humor är livsviktigt. Men ändå händer det inte så mycket i praktiken. 

Att vara uppmärksam på att kollegor inte längre skrattar eller att det helt plötsligt är ganska tyst i korridorer och på kontor, trots att de anställda sitter i ett landskap, är ett första tecken på att något inte är bra, menar Karin Adelsköld.

– Det är helt givet att när du slutar ha kul och skratta, då mår du inte bra. Något allvarligt är på väg att hända. Så var det för mig med. Jag slutade att ha kul. En komiker som inte skrattar. Ha, ha, liksom.

Och nja, det räcker inte med att ”bara” bjuda på öl och vin på en afterwork, menar hon, även om det kan vara trevligt. I stället handlar det om att smyga in roliga saker i vardagen. Några enkla tips för att lätta upp stämningen är att införa en rolig timme, dela med sig av dråpliga saker, visa skojiga klipp eller en utklädningslåda som alla har tillgång till.

– Om chefen kommer in i piratoutfit eller om den biffigaste killen tar på sig en prinsesstiara – då skrattar vi. Släpp ned axlarna, skratta och försök ha lite kul, säger hon. 

I takt med att boken har tagit form har också Karins resa mot att bli frisk börjat. Att det tar tid och innebär många bakslag är ibland frustrerande. Nu försöker hon stå på scenen en eller max två gånger i veckan, röra på sig och vila mycket, även i ett förebyggande syfte. 

– Minnet börjar komma i fatt. Men visst har det varit en utmaning att få klart en bok när jag inte minns eller kan skriva. När Jessika har intervjuat mig minns jag inte exakt vad jag har sagt dagen efter. Nu försöker jag tänka ”fan vad härligt, jag får uppleva det nya flera gånger”.

Att hamna i utmattning två gånger är allvarligt, konstaterar Karin Adelsköld. Och hon tror inte att hon fixar en tredje gång. Livsläxan är för evigt inpräntad: boka av saker, dra ned på arbetstiden, offra saker – även det som är roligt, strunta i andras och egna krav.

– Jag har dragit ned på att vara aktiv i sociala medier, jag följer ingen som jag upplever att jag blir stressad av. Jag har alltid mobilen på ljudlös och svarar på mejl sporadiskt. Jag låter aldrig tekniken styra mig. Jag gör saker för mina barn. Och för mig själv. Jag säger nej och är lite krånglig. Människor tar det faktiskt bättre än jag först trodde.

Nu väntar en ny stå-upp-show i Stockholm under våren och boken ska snart släppas.

– Jag kan ju inte läsa själv men hoppas att de finns andra som orkar och kan, konstaterar hon med ett skratt. 

--

Karins tips till chefer:

- Variera arbetsuppgifterna.

- Se till att någon i arbetslaget är ansvarig för en rolig kvart på eftermiddagsrasten varje fredag.

- Berätta eller läs något skojigt, visa roliga klipp eller gör något som alla kan skratta åt.

- Ge möjlighet till återhämtning.

- Låt personalen gå en halvtimme tidigare en dag för att göra något tillsammans där det är förbjudet att prata om jobb. 

- Tillämpa andra arbetssätt.

- Ta ett möte på ett lekland, gå på promenad tillsammans med chefen och snacka framtid och strategi utanför kontoret.

Fem tips att inspireras av:

- Hatt-träd. Ta en klädhängare och ös hattar på den. Sedan kan vem som helst när som helst ta en och förgylla omvärlden för kollegor och kunder.

- Utklädningslåda. Om chefen kommer in i piratoutfit eller om den biffigaste killen på kontoret tar på sig en prinsesstiara – då skrattar vi.

- Rolig bokhylla. Ta en paus och läs något roligt.

- Pynta fikarummet. Ha roliga muggar, skojiga, färgglada stolar och ljusa väggar och genast blir det mycket roligare att fika.

Källa: Karin Adelsköld och Jessika Devert, Nu är det kul igen, från utmattning till arbetsglädje.