Fem tips som ökar dina chanser på Linkedin

Foto: Shutterstock

Du har bara tio sekunder på dig att göra intryck på en rekryterare via Linkedin, enligt yrkesnätverkets egna data. Jusektidningen Karriär ringde därför upp Erik Fors-Andrée, vd på karriärrådgivningsföretaget Cruited för att få tips om hur du som jobbsökande kan fånga rekryterarnas intresse.

Enligt Folkuniversitetets Mitt-i-karriären Barometer från i höstas vill 71 procent av svenskarna i åldern 40–55 år byta arbetsgivare eller yrkesroll. För att lyckas med ett jobbyte underlättar en närvaro på Linkedin – men samtidigt är det viktigt ha rätt profil på yrkesnätverket.

Här är Erik Fors-Andrées fem tips på hur du ska göra för att få rekryterare att fastna för just din profil. 

1. Undvik tomma modeord eller klyschor
Varje år publicerar Linkedin en lista på tio överanvända modeord (buzzwords). Eftersom svenska språket ofta följer det engelska kan det vara vettigt att hålla reda på orden du ska undvika. Varför? Det visar att du lagt ner tid och kraft på att skapa kreativa meningar, i stället för att följa flocken. 

– Många ord tappar i betydelse om de används för mycket, men har de verklig betydelse för ditt CV är de i stället nyckelord. Tänk därför efter noggrant vilka ord som är modeord och vilka som är nyckelord, kommenterar Erik Fors-Andrée.

2. Våga använda superlativ
I den anglosaxiska världen brukar Linkedin tipsa om att undvika för många värdeord. Det gäller inte svenskar, enligt Erik Fors-Andrée:

– Svenskar är snarare för försiktiga och återhållsamma. Man behöver inte använda de starkaste orden, men pröva lite starkare ord och känn efter om de funkar – det gäller ju att få fram värdeord som du gillar och som är korrekta.

3. Undvik självklarheter
Skriv inte att du är van eller kunnig användare av MS Office om det är en uppenbar kompetens. 

– Att rada upp utbildningar och kurser på en för grundläggande nivå försvagar snarare än stärker din profil. Det är bättre att du exemplifierar genom att påvisa att du använt programvaror i professionella presentationer.

4. Lägg dig på rätt informationsnivå
Hur komplex informationen i din profil ska vara beror på om du är en generalist eller en expert. För experter kan det finnas anledning att vara detaljerad till en viss gräns. Rätt informationsnivå beror också på i vilken bransch du verkar. Naturvetare har exempelvis en tendens att bli för detaljerade vilket kan få rekryteraren att bli avogt inställd, menar han. 

– Motsatsen gäller för samhällsvetare eller humanister. Det uttrycker sig ofta i för allmänna ordalag och kan behöva ”biffa upp” sin profil med fler detaljer.

5. Uppdatera
I tider av sociala medier behöver fler vara öppna och autentiska på Linkedin.

– Aktivitet på Linkedin kan göra skillnad om det till en tjänst finns många sökande med liknande bakgrund och erfarenhet, säger Erik Fors-Andrée.