Onsdag 17 januari

”Social kompetens är en ovetenskaplig bubbla”

Det är en ren myt att sociala medarbetare ger en bättre arbetsplats. Vi måste i stället uppvärdera den rena yrkeskunskapen, menar den finska professorn i psykologi, Liisa Keltikangas-Järvinen.

Foto: Veikko Somerpuro

Ingen som på allvar söker jobb kan i dag låta bli att berätta hur social han eller hon är.

– Om du skriver i din jobbansökan att "Jag är blyg och inte särskilt intresserad av människor, men duktig i mitt yrke" är du chanslös, konstaterar Keltikangas-Järvinen.

– Det är märkligt att vi har så mycket problem och konflikter på våra arbetsplatser när alla hävdar att de kommer så väl överens med andra människor...

Till vardags är hon professor i psykologi vid Helsingfors universitet och nyligen kom hennes åttonde bok ut i Finland. Syfte med boken är att sticka hål på myten om att socialitet i sig skulle ha ett värde i arbetslivet.

– Det är en ren bubbla som saknar varje form av vetenskapliga belägg. Men få vågar ifrågasätta denna dogm.

Professor Keltikangas-Järvinen är banbrytare i Finland inom temperamentsforskning. Hennes käpphäst är att vi, med tragiska resultat, förväxlar "socialitet" med "sociala färdigheter".

– Socialitet handlar om temperament och det föds du med. Senare under livets gång utvecklar vi de sociala färdigheterna.

– En person kan vara hur social som helst men sakna elementära sociala färdigheter. Vissa översociala människor måste alltid vara med i alla sammanhang, men de skapar mest konflikter, och omgivningen skulle helst önska att de uteblev...

– Blyghet handlar också om temperament. Blyga personer har oftare förmåga till empati än översociala och de kan ha utmärkta sociala färdigheter. Men i dagens arbetsliv får de stå tillbaka för den som slår på trumman för sig själv.

Liisa Keltikangas-Järvinen menar att personalrekryterare måste vara mycket noggranna och exempelvis kontrollera hur en person presterat på tidigare jobb.

– Det är annars lätt att luras av charmiga personer som vitt och brett presenterar sina visioner. En del av dem är narcissister och kan ställa till skada på arbetsplatsen.

Hon uppmanar rekryterare att alltid se till den reella kompetensen och varnar för att många sociala personer på en arbetsplats ofta ger utrymme för prat och skvaller istället för att göra sitt arbete.

Men en riktigt social chef är väl ändå önskvärt?

– Nej, en sådan person ska överhuvudtaget inte komma ifråga, allra minst på en arbetsplats där det blåser! För en översocial chef är det viktigare att vara omtyckt, än att leda verksamheten framåt och ta obekväma beslut.

– Han eller hon kan under en timmes samtal hålla med tre olika medarbetare...

Liisa Keltikangas-Järvinen valdes 2008 till "Årets professor" och hennes forskning har väckt stor uppmärksamhet i Finland.

– Ytterst sällan behöver vi översociala människor i arbetslivet. Det kan till exempelvis vara i kundtjänst. Jag tycker om gamla tiders statstjänstemän. De var korrekta, kompetenta, gjorde sitt jobb och förlade sedan det sociala utanför jobbet.

– I vår narcissistiska kultur har arbetslivet blivit en sorts terapi. Man förväntar sig beröm av chefen varje dag. Men, vi är väl ändå på jobbet för att arbeta...?

Kommentarer

Svea
  • 21:17, 16 september 2010 | 
  • Anmäl
Håller med fullständigt. Begreppet social kompetens som sådant är också väldigt märkligt efterom det (väl?) inte finns en tydlig och gemensam bild av vad det egentligen är. Om det nu är det jag tror så är det väl inte FLER medgörliga kappvändare utan mod att ifrågasätta som behövs när chefen dansar can-can på bardisken och spelar bort peronalens julbonus på poker.
PG
  • 12:32, 17 september 2010 | 
  • Anmäl
Äntligen blev det sagt; måtte detta få spridning och efterrättelse!
Tankemosaik
  • 12:01, 18 september 2010 | 
  • Anmäl
Skitbra artikel om social kompetens! Jag hoppas och önskar att boken översätts till svenska.
Janow
  • 08:55, 20 september 2010 | 
  • Anmäl
Hur vore det med lite balans i resonemanget? Från att ha talat om social kompetens, vilket i mina ögon handlar om att kunna hantera sin omgivning med såväl professionalitet som empati, så avslutas artikeln med "översociala" människor. Det sistnämnda tolkar jag som personer som "saboterar" en verksamhet genom sitt beteende och behov bekräftelse etc etc.
Sedan kan vi tala om arbetskultur, där en person förväntas sköta ett uppdrag el dyl. Fel hanterat är detta en källa till både irritation och misslyckanden.
Nej, fram för dugliga personer MED social kompetens, som begriper vikten av samarbete och balans utan att förlora sitt kurage och sin ryggrad!
Lena
  • 10:16, 22 september 2010 | 
  • Anmäl
Jag håller högkjutt med Janow.
Min första tanke var - Ah..såklart. Hon är från finland.
Försök applicera detta tankesätt på ex den spanska kulturen...eller den holländksa...eller den franska. Just det..omöjligt.
Kanske en bredare och mer öppensinnad kulturell aspekt kan tillförliva denna författare en smula mer trovärdighet. Professor eller inte.
Annika
  • 19:19, 24 september 2010 | 
  • Anmäl
Min erfarenhet av Socialkompetensförespråkaren är att de på så sätt har alibi för sin egen oförmåga att var schyssta mot andra. De är påflugna, men har ingen som helst självdisciplin. När de flyger ut i sin påstådda rättframhet - alltid utifrån egen agenda - beter de sig som översittare och mobbare.
Du har aldrig rätt att kritisera eller ifrägasätta deras beteende, de är ju förespråkare för social kompetens. Resultat: folk säger upp sig pga ohållbar arbetssituation.
Nej, sluta leka psykologer - besök gärna en riktig - för egen del.! Låt oss andra sköta våra jobb på det sätt som passar oss - med vanlig vänlighet och hjälpsamhet.
Mikke Roslund
  • 11:05, 30 september 2010 | 
  • Anmäl
Intressant artikel! Social kompetens är ett luddigt begrepp och används många gånger som en knölpåk som dunkas i huvudet på människor. Å andra sidan är arbetslivet annorlunda nu än då och ställer större krav på kommunikation.. Jag vill inte ha den korrekta statstjänstemannen när jag köper biljett på ex. SJ. I begreppet "översocial" människa tolkar jag in bl.a. en person men diagnosen "social responslöshet" där det viktiga är en motpart som bekräftar mötet men inte deltar i samtalet. Frågeställningen kanske kan uttryckas som att agera med måtta i en social kontext men att inte att överdriva den och bli en tidstjuv eller dränera energier?
Martin
  • 14:20, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
En icke-fråga. Och som sagt; en fråga om balans och nyansering. Håller delvis med att "social kompetens" är ett luddigt och omätbart begrepp och därmed svårt att utgå från. Men, likväl. Social förmåga är ett måste för att få ett bra arbetsresultat. Det är inte individen som presterar. Det är gruppen. Om du inte klarar av att hantera åsikter som inte tangerar din egen kommer gruppen inte fungera. Det är helt basalt. Att åsiktsskillnader alltid finns, och måste få finnas, är en helt annan sak. Det är hur dessa hanteras som är det väsentliga. På många arbetsplatser jag varit på får inte dessa hanteras för att det är enklast så. Och tacka sjutton för att individer som var för sig är duktiga rentav blir ineffektiva.
Katarina Persson
  • 17:41, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
Exempel från min prao praktik för en herrans massa år sen.
Medel, är lite blyg.

Ok sant men är det ett felaktigt karaktärsdrag en brist?
Dom sade på kontoret där jag jobbat, ekonomi att allting jag gjort var korrekt och ingen hade hititills räknat allting rätt och riktigt.

Min brist var att jag inte kände för att hänga med ner på rasten på fika rummet.
mummel inget fel på utfört arbetet betyg dras ner för jag var en social klantskalle.

Min karriär : Mikael Ribbenvik

Foto: Pressbild

”Jobbet är ett av de mest stimulerande som finns”

I dag är han Migrationsverkets generaldirektör. Men karriären hade kunnat få ett abrupt slut när en nyanställd och nervös Mikael Ribbenvik råkade köra in i en betongvägg med myndighetens buss. Första dagen på jobbet.

  • 16 januari
Foto: Pressbild

”Intresset för Justitiapriset har blivit större”

Den 3 maj avgörs årets upplaga av Justitiapriset, som efter #metoo lägger större vikt vid de tävlande advokatbyråernas arbete mot sexuella trakasserier. "#Metoo har satt fokus på ett grundläggande problem i samhället", säger prisets grundare Louise Meijer. 

  • 12 januari

Annons

Foto: Privat

"Problemet är att folk inte reflekterar"

Mats Alvesson är kritisk mot att organisationer inför allt fler policys och processer – utan att någon reflekterar över om de verkligen funkar. Eller om man skulle kunna göra på ett annat sätt. Möt professorn som myntade uttrycket funktionell dumhet i arbetslivet.

  • 10 januari

Ny omgång av Justitiapriset

Justitiapriset delas ut till den affärsjuridiska advokatbyrå som jobbar bäst med jämställdhet. Nu har anmälan till årets upplaga öppnat.  

  • 9 januari

Annons

Foto: Shutterstock

Mest klickat under 2017

Nyutexaminerades löner, karriärbyten och myndighetsflyttar. Det är dags att se tillbaka på 2017. Här är några av de mest lästa artiklarna från Jusektidningen Karriärs arkiv. 

  • 8 januari

Mitt första jobb : Sunit Mehrotra

Foto: Privat

”Då lärde jag mig att sätta kunden i första rummet”

Sunit Mehrotra är grundare av reklambyrån King. Men karriären började som säljare på skidbutiken Reddevil. Här berättar han om tidiga minnen – och lärdomar – från arbetslivet. 

  • 22 december
Foto: Stressmottagningen / Shutterstock

Psykologen: Så laddar du om under ledigheten

Hur bär man sig åt för att komma tillbaka med nytt bränsle efter bara några veckors ledighet? Är det ens möjligt? Vi ställde frågan till Kerstin Jeding, legitimerad psykolog på Stressmottagningen. 

  • 21 december

Livet bakom fasaden : Arbetsrättsspecialist

Foto: Anders G Warne

Med arbetsrätten i fokus

Efter att ha jobbat i fem år på den fackliga sidan av arbetsrätten ville Karl Engman se vad den andra hade att erbjuda. Det ledde honom till tjänsten som arbetsrättsspecialist på Lidl, vilket innebär  att han jobbar med samma HR-frågor som tidigare – men med ett annat perspektiv.

  • 19 december

Förslag om fem månaders öronmärkta föräldradagar

Förslaget som lämnats in till regeringen bygger på en individualiserad föräldraförsäkring som delas lika mellan föräldrarna, detta för att fördelningen ska bli mer jämställd. 

  • 18 december

Lösningen : Föräldraledighet

Foto: Shutterstock

Koppla greppet kring föräldraledigheten

Att planera och tänka igenom sin kommande föräldraledighet är bra. Förutom att maxa ledigheten utan att förlora för mycket inkomst har du rätt till lönesamtal, semesterdagar och lönerevision. Att hålla kontakten med arbetsgivaren är klokt – det visar intresse och ingen glömmer din kompetens, menar de experter som Karriär talat med. 

  • 15 december
Foto: Shutterstock

"Viktigt att även fokusera på friskfaktorer”

Igår presenterade Pensionsgruppen sin överenskommelse, som bland annat innebär en höjning av pensionsåldern från 61 till 64 år. Jusek är positiva till behovet av ett längre arbetslivmen ser samtidigt att det finns utmaningar för att fler ska orka jobba hela vägen. 

  • 15 december
Illustration: Jens Magnusson

Det gäller vid sexuella trakasserier

Två procent av svenskarna har blivit drabbade på jobbet under det senaste året – och det är arbetsgivarens ansvar att förebygga, utreda och åtgärda. Det handlar om sexuella trakasserier.

  • 12 december

Balans & livsstil : Stressdetox inför helgen

Foto: Olof Holdar

Starta helgen med en tvåveckors stressdetox

Julen står inför dörren. Med det kommer kanske några dagars ledighet, men också stök och bök inför firande med familj och vänner. Karriärs livsstilsrådgivare Fredrik Grythberg har satt ihop en tvåveckorsplan som kan hjälpa dig att släppa stressen för en stund.

  • 11 december

Tema : Framtidsspaning

Illustration: Björn Öberg

Välkommen till framtiden

I år fyller Jusek 80 år. I förbundets begynnelse på 1940-talet var arbetstid en av de stora frågorna. Kampen om tiden lär bara bli intensivare. Hur ser arbetslivet i Jusekbranscherna ut om 20 år, om 80 år? Karriär firar 80-årsjubilaren med en nutidsanalys, en rejäl framtidsspaning och konstaterar att hur väl Jusekmedlemmarna lyckas med sitt arbete avgör framtidens välfärdssamhälle. 

  • 8 december

Porträttet : Nima Marefat

Foto: Linus Sundahl-Djerf

”Har inte ångrat valet en sekund”

När Nima Marefat skrev sida upp och sida ner under en tenta på Handelshögskolan i Stockholm föddes idén till Digiexam, ett program som gör det möjligt att skriva prov digitalt. Men hur ledde egentligen ett ömmande skrivfinger till en lösning som nu når 48 procent av den svenska gymnasiemarknaden?

  • 6 december

Tema : Sociala medier

Foto: Magnus Glans

Privata uppdateringar kan slå mot jobbet

Det plingar till i mobilen. Kanske är det en vän som hör av sig för att tipsa om en ledig tjänst, en svårhanterlig vänförfrågan från chefen – eller rent av ett hot mot dig och din familj. Sociala medier har blivit en del av våra arbetsliv på gott och ont. Och de är här för att stanna. Så här kan du hantera dem. 

  • 1 november

KRÖNIKAN

Det fick fart i Hollywood och spred sig sedan över världen. När #metoo kom till Sverige svämmade sociala medier över med berättelser, vittnesmål eller bara en enkel hashtag som markering.

Coachen

Jag arbetar sedan flera år på ett kommunalt bolag. I dagsläget är min fru hemma på föräldraledighet med vårt tredje barn. Tyvärr har hon blivit sjuk och har ibland inte möjlighet att vara själv hemma. För att klara vardagen måste jag vabba ibland ...

KRÖNIKAN

#Metoo: Vad kan jag göra?

Sedan #metoo exploderade har jag följt vittnesmålen i dess svallvågor, både i sociala medier och tidningar. Jag har läst ett efter ett och inte kunnat sluta, trots att det har gjort ont och känts i magen.

Vad händer på ditt jobb?

Mejla red@tidningenkarriar.se och berätta!

Annons

INSTAGRAM

Följ Karriär @tidningenkarriar

Twitter