Måndag 01 maj

PORTRÄTTET

Pär Svärdson

”Det är få idéer
som blir något.”

”Social kompetens är en ovetenskaplig bubbla”

Det är en ren myt att sociala medarbetare ger en bättre arbetsplats. Vi måste i stället uppvärdera den rena yrkeskunskapen, menar den finska professorn i psykologi, Liisa Keltikangas-Järvinen.

Foto: Veikko Somerpuro

Ingen som på allvar söker jobb kan i dag låta bli att berätta hur social han eller hon är.

– Om du skriver i din jobbansökan att "Jag är blyg och inte särskilt intresserad av människor, men duktig i mitt yrke" är du chanslös, konstaterar Keltikangas-Järvinen.

– Det är märkligt att vi har så mycket problem och konflikter på våra arbetsplatser när alla hävdar att de kommer så väl överens med andra människor...

Till vardags är hon professor i psykologi vid Helsingfors universitet och nyligen kom hennes åttonde bok ut i Finland. Syfte med boken är att sticka hål på myten om att socialitet i sig skulle ha ett värde i arbetslivet.

– Det är en ren bubbla som saknar varje form av vetenskapliga belägg. Men få vågar ifrågasätta denna dogm.

Professor Keltikangas-Järvinen är banbrytare i Finland inom temperamentsforskning. Hennes käpphäst är att vi, med tragiska resultat, förväxlar "socialitet" med "sociala färdigheter".

– Socialitet handlar om temperament och det föds du med. Senare under livets gång utvecklar vi de sociala färdigheterna.

– En person kan vara hur social som helst men sakna elementära sociala färdigheter. Vissa översociala människor måste alltid vara med i alla sammanhang, men de skapar mest konflikter, och omgivningen skulle helst önska att de uteblev...

– Blyghet handlar också om temperament. Blyga personer har oftare förmåga till empati än översociala och de kan ha utmärkta sociala färdigheter. Men i dagens arbetsliv får de stå tillbaka för den som slår på trumman för sig själv.

Liisa Keltikangas-Järvinen menar att personalrekryterare måste vara mycket noggranna och exempelvis kontrollera hur en person presterat på tidigare jobb.

– Det är annars lätt att luras av charmiga personer som vitt och brett presenterar sina visioner. En del av dem är narcissister och kan ställa till skada på arbetsplatsen.

Hon uppmanar rekryterare att alltid se till den reella kompetensen och varnar för att många sociala personer på en arbetsplats ofta ger utrymme för prat och skvaller istället för att göra sitt arbete.

Men en riktigt social chef är väl ändå önskvärt?

– Nej, en sådan person ska överhuvudtaget inte komma ifråga, allra minst på en arbetsplats där det blåser! För en översocial chef är det viktigare att vara omtyckt, än att leda verksamheten framåt och ta obekväma beslut.

– Han eller hon kan under en timmes samtal hålla med tre olika medarbetare...

Liisa Keltikangas-Järvinen valdes 2008 till "Årets professor" och hennes forskning har väckt stor uppmärksamhet i Finland.

– Ytterst sällan behöver vi översociala människor i arbetslivet. Det kan till exempelvis vara i kundtjänst. Jag tycker om gamla tiders statstjänstemän. De var korrekta, kompetenta, gjorde sitt jobb och förlade sedan det sociala utanför jobbet.

– I vår narcissistiska kultur har arbetslivet blivit en sorts terapi. Man förväntar sig beröm av chefen varje dag. Men, vi är väl ändå på jobbet för att arbeta...?

Kommentarer

Svea
  • 21:17, 16 september 2010 | 
  • Anmäl
Håller med fullständigt. Begreppet social kompetens som sådant är också väldigt märkligt efterom det (väl?) inte finns en tydlig och gemensam bild av vad det egentligen är. Om det nu är det jag tror så är det väl inte FLER medgörliga kappvändare utan mod att ifrågasätta som behövs när chefen dansar can-can på bardisken och spelar bort peronalens julbonus på poker.
PG
  • 12:32, 17 september 2010 | 
  • Anmäl
Äntligen blev det sagt; måtte detta få spridning och efterrättelse!
Tankemosaik
  • 12:01, 18 september 2010 | 
  • Anmäl
Skitbra artikel om social kompetens! Jag hoppas och önskar att boken översätts till svenska.
Janow
  • 08:55, 20 september 2010 | 
  • Anmäl
Hur vore det med lite balans i resonemanget? Från att ha talat om social kompetens, vilket i mina ögon handlar om att kunna hantera sin omgivning med såväl professionalitet som empati, så avslutas artikeln med "översociala" människor. Det sistnämnda tolkar jag som personer som "saboterar" en verksamhet genom sitt beteende och behov bekräftelse etc etc.
Sedan kan vi tala om arbetskultur, där en person förväntas sköta ett uppdrag el dyl. Fel hanterat är detta en källa till både irritation och misslyckanden.
Nej, fram för dugliga personer MED social kompetens, som begriper vikten av samarbete och balans utan att förlora sitt kurage och sin ryggrad!
Lena
  • 10:16, 22 september 2010 | 
  • Anmäl
Jag håller högkjutt med Janow.
Min första tanke var - Ah..såklart. Hon är från finland.
Försök applicera detta tankesätt på ex den spanska kulturen...eller den holländksa...eller den franska. Just det..omöjligt.
Kanske en bredare och mer öppensinnad kulturell aspekt kan tillförliva denna författare en smula mer trovärdighet. Professor eller inte.
Annika
  • 19:19, 24 september 2010 | 
  • Anmäl
Min erfarenhet av Socialkompetensförespråkaren är att de på så sätt har alibi för sin egen oförmåga att var schyssta mot andra. De är påflugna, men har ingen som helst självdisciplin. När de flyger ut i sin påstådda rättframhet - alltid utifrån egen agenda - beter de sig som översittare och mobbare.
Du har aldrig rätt att kritisera eller ifrägasätta deras beteende, de är ju förespråkare för social kompetens. Resultat: folk säger upp sig pga ohållbar arbetssituation.
Nej, sluta leka psykologer - besök gärna en riktig - för egen del.! Låt oss andra sköta våra jobb på det sätt som passar oss - med vanlig vänlighet och hjälpsamhet.
Mikke Roslund
  • 11:05, 30 september 2010 | 
  • Anmäl
Intressant artikel! Social kompetens är ett luddigt begrepp och används många gånger som en knölpåk som dunkas i huvudet på människor. Å andra sidan är arbetslivet annorlunda nu än då och ställer större krav på kommunikation.. Jag vill inte ha den korrekta statstjänstemannen när jag köper biljett på ex. SJ. I begreppet "översocial" människa tolkar jag in bl.a. en person men diagnosen "social responslöshet" där det viktiga är en motpart som bekräftar mötet men inte deltar i samtalet. Frågeställningen kanske kan uttryckas som att agera med måtta i en social kontext men att inte att överdriva den och bli en tidstjuv eller dränera energier?
Martin
  • 14:20, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
En icke-fråga. Och som sagt; en fråga om balans och nyansering. Håller delvis med att "social kompetens" är ett luddigt och omätbart begrepp och därmed svårt att utgå från. Men, likväl. Social förmåga är ett måste för att få ett bra arbetsresultat. Det är inte individen som presterar. Det är gruppen. Om du inte klarar av att hantera åsikter som inte tangerar din egen kommer gruppen inte fungera. Det är helt basalt. Att åsiktsskillnader alltid finns, och måste få finnas, är en helt annan sak. Det är hur dessa hanteras som är det väsentliga. På många arbetsplatser jag varit på får inte dessa hanteras för att det är enklast så. Och tacka sjutton för att individer som var för sig är duktiga rentav blir ineffektiva.
Katarina Persson
  • 17:41, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
Exempel från min prao praktik för en herrans massa år sen.
Medel, är lite blyg.

Ok sant men är det ett felaktigt karaktärsdrag en brist?
Dom sade på kontoret där jag jobbat, ekonomi att allting jag gjort var korrekt och ingen hade hititills räknat allting rätt och riktigt.

Min brist var att jag inte kände för att hänga med ner på rasten på fika rummet.
mummel inget fel på utfört arbetet betyg dras ner för jag var en social klantskalle.

Tema : Allt om din lön

Allt om din lön

Att trivseln på jobbet beror på mer än lönen innebär inte att den är oviktig. Tvärtom. En gång året om betygsätts din arbetsprestation på ett sätt som inte kan misstolkas. Det väcker känslor – och de är inte alltid positiva. Kanske är det därför som lönesamtalen skapar stress och osäkerhet bland både medarbetare och chefer.

  • 22 februari

Lösningen : Graviddilemma

Illustration: Tove Hennix

Olagligt att missgynna gravida

Som kandidat kan du få frågan om du ska skaffa barn snart. Eller om du varit sjuk tidigare. Inga bekväma frågor, precis, och frågan är om de ens är lagliga att ställa. Här får du veta vad du måste, och vad du bör, avslöja under en jobbintervju.

  • 21 februari

Annons

Porträttet : Under ytan

Foto: Anna Rut Fridholm

Rädslan är en av Sofies drivkrafter

Sofie Lindblom sa upp sig från toppjobbet på Spotify. Hur vågade hon? "Är du inte lite rädd minst en gång i veckan pushar du inte dig själv tillräckligt."

  • 21 februari
Under industrialiseringen såg man samma tendenser som under 2000-talets it-era. Under båda perioderna pressade sig människor mer och den psykiska ohälsan ökade.
Foto: Fotolia

Sjuknärvaro kostar mer än sjukfrånvaro

Tiden efter julhelgerna är flest sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Är vi mer sjuka då – eller har vi kanske jobbat halvsjuka för ofta året innan och plötsligt kommer ”ketchupeffekten”?

  • 8 februari

Annons

Tema : Jämlikhet i vardagen

Kvinnor som är ekonomer tjänar 8 091 kr mindre per månad än män i  samma yrke. Av det totala antalet delägare som antagits de senaste tre åren är 30 procent kvinnor. Andelen kvinnor som är delägare i de tio största byråerna är 13 procent.
Illustration: Jens Nyström

Ojämlikt arbetsliv gynnar ingen

Kvinnor tappar fart i karriären när de blir föräldrar, utrikes födda stoppas redan i dörren. Det är läget på arbetsmarknaden om vi läser statistiken.

  • 2 februari
Ett gäng från Guerilla office på kafé Sup46, i november 2016 Via appen Meetup, Facebook och Guerilla office hemsida delas information om var och när man samlas, vanligtvis en hotellobby eller ett kafé. Initiativtagare är Vasilis Mavroudis och upplägget är
Foto: Vasilis Mavroudis

I delningsekonomin är kontoret bara ett klick bort

Frihet, enkelhet, valfrihet. Kraven på arbetsplatsen är i förändring. I den växande delningsekonomin blir det allt lättare att arbeta flexibelt. Nu är kontoret bara ett klick bort.

  • 5 december

Annons

Balans & livsstil : Njut av ledigheten

Karriärs livstilsrådgivare Fredrik Grythberg
Foto: Olof Holdar

Tagga ner med en 24-dagars stressdetox

Sällan är stressnivån så hög som när årets sista ledighet närmar sig. Därför  tycker jag du ska följa min detox och börja gå ner i varv redan den 1 december.

  • 30 november

KRÖNIKAN

Som de flesta andra kvinnliga journalister vet jag vad som väntar när jag öppnar inkorgen på datorn. Att internets personlighet har gått från att vara en nördig teknikkille med idéer om informations-frihet till ett högerextremt troll fixerat vid feminister är ingen nyhet.

KRÖNIKAN

Vardagen förvandlas lätt till ett maratonlopp

För ett tag sen tog jag en promenad på Söder i Stockholm, pratade i mobilen och stämde av några väldigt viktiga saker, sånt som – som vanligt – måste ordnas direkt. Medan jag gick där, isvinden låg på och jag var aningen sen dit jag skulle, fastnade blicken på en liten hund på trottoaren mittemot.

LYSSNA PÅ KARRIÄRS PODDAR

Populära Bodil Jönsson är tillbaka med nya boken ”Tio tankar om arbete” och parollen: ”Lagomarbete åt alla”. Dessutom säger hon att arbetet är vår tids hjärnspöke och att vi jobbar mycket mindre än vi tror.


Fler poddar att lyssna på

#9 Tagga ner och bli mer effektiv #8 Må bättre på jobbet #7 Amanda Lundeteg
Lyssna i iTunes

Coachen

Jag har läst att hjärnan rent fysiskt krymper av stress och att det är en av förklaringarna till varför det tar så lång tid att komma tillbaka efter en utbrändhet. Så hur ska jag göra för att hjärnan ska växa i stället? Hur ska jag tänka och leva? Förstår att frågan är svår men skulle ändå vilja få några riktlinjer som fungerar i vardagen.

Vad händer på ditt jobb?

Mejla red@tidningenkarriar.se och berätta!

Annons

Twitter

INSTAGRAM

Följ Karriär @tidningenkarriar