Tisdag 25 juli

PORTRÄTTET

Sofie Lindblom

”Jag fick bli
min egen förebild”

”Social kompetens är en ovetenskaplig bubbla”

Det är en ren myt att sociala medarbetare ger en bättre arbetsplats. Vi måste i stället uppvärdera den rena yrkeskunskapen, menar den finska professorn i psykologi, Liisa Keltikangas-Järvinen.

Foto: Veikko Somerpuro

Ingen som på allvar söker jobb kan i dag låta bli att berätta hur social han eller hon är.

– Om du skriver i din jobbansökan att "Jag är blyg och inte särskilt intresserad av människor, men duktig i mitt yrke" är du chanslös, konstaterar Keltikangas-Järvinen.

– Det är märkligt att vi har så mycket problem och konflikter på våra arbetsplatser när alla hävdar att de kommer så väl överens med andra människor...

Till vardags är hon professor i psykologi vid Helsingfors universitet och nyligen kom hennes åttonde bok ut i Finland. Syfte med boken är att sticka hål på myten om att socialitet i sig skulle ha ett värde i arbetslivet.

– Det är en ren bubbla som saknar varje form av vetenskapliga belägg. Men få vågar ifrågasätta denna dogm.

Professor Keltikangas-Järvinen är banbrytare i Finland inom temperamentsforskning. Hennes käpphäst är att vi, med tragiska resultat, förväxlar "socialitet" med "sociala färdigheter".

– Socialitet handlar om temperament och det föds du med. Senare under livets gång utvecklar vi de sociala färdigheterna.

– En person kan vara hur social som helst men sakna elementära sociala färdigheter. Vissa översociala människor måste alltid vara med i alla sammanhang, men de skapar mest konflikter, och omgivningen skulle helst önska att de uteblev...

– Blyghet handlar också om temperament. Blyga personer har oftare förmåga till empati än översociala och de kan ha utmärkta sociala färdigheter. Men i dagens arbetsliv får de stå tillbaka för den som slår på trumman för sig själv.

Liisa Keltikangas-Järvinen menar att personalrekryterare måste vara mycket noggranna och exempelvis kontrollera hur en person presterat på tidigare jobb.

– Det är annars lätt att luras av charmiga personer som vitt och brett presenterar sina visioner. En del av dem är narcissister och kan ställa till skada på arbetsplatsen.

Hon uppmanar rekryterare att alltid se till den reella kompetensen och varnar för att många sociala personer på en arbetsplats ofta ger utrymme för prat och skvaller istället för att göra sitt arbete.

Men en riktigt social chef är väl ändå önskvärt?

– Nej, en sådan person ska överhuvudtaget inte komma ifråga, allra minst på en arbetsplats där det blåser! För en översocial chef är det viktigare att vara omtyckt, än att leda verksamheten framåt och ta obekväma beslut.

– Han eller hon kan under en timmes samtal hålla med tre olika medarbetare...

Liisa Keltikangas-Järvinen valdes 2008 till "Årets professor" och hennes forskning har väckt stor uppmärksamhet i Finland.

– Ytterst sällan behöver vi översociala människor i arbetslivet. Det kan till exempelvis vara i kundtjänst. Jag tycker om gamla tiders statstjänstemän. De var korrekta, kompetenta, gjorde sitt jobb och förlade sedan det sociala utanför jobbet.

– I vår narcissistiska kultur har arbetslivet blivit en sorts terapi. Man förväntar sig beröm av chefen varje dag. Men, vi är väl ändå på jobbet för att arbeta...?

Kommentarer

Svea
  • 21:17, 16 september 2010 | 
  • Anmäl
Håller med fullständigt. Begreppet social kompetens som sådant är också väldigt märkligt efterom det (väl?) inte finns en tydlig och gemensam bild av vad det egentligen är. Om det nu är det jag tror så är det väl inte FLER medgörliga kappvändare utan mod att ifrågasätta som behövs när chefen dansar can-can på bardisken och spelar bort peronalens julbonus på poker.
PG
  • 12:32, 17 september 2010 | 
  • Anmäl
Äntligen blev det sagt; måtte detta få spridning och efterrättelse!
Tankemosaik
  • 12:01, 18 september 2010 | 
  • Anmäl
Skitbra artikel om social kompetens! Jag hoppas och önskar att boken översätts till svenska.
Janow
  • 08:55, 20 september 2010 | 
  • Anmäl
Hur vore det med lite balans i resonemanget? Från att ha talat om social kompetens, vilket i mina ögon handlar om att kunna hantera sin omgivning med såväl professionalitet som empati, så avslutas artikeln med "översociala" människor. Det sistnämnda tolkar jag som personer som "saboterar" en verksamhet genom sitt beteende och behov bekräftelse etc etc.
Sedan kan vi tala om arbetskultur, där en person förväntas sköta ett uppdrag el dyl. Fel hanterat är detta en källa till både irritation och misslyckanden.
Nej, fram för dugliga personer MED social kompetens, som begriper vikten av samarbete och balans utan att förlora sitt kurage och sin ryggrad!
Lena
  • 10:16, 22 september 2010 | 
  • Anmäl
Jag håller högkjutt med Janow.
Min första tanke var - Ah..såklart. Hon är från finland.
Försök applicera detta tankesätt på ex den spanska kulturen...eller den holländksa...eller den franska. Just det..omöjligt.
Kanske en bredare och mer öppensinnad kulturell aspekt kan tillförliva denna författare en smula mer trovärdighet. Professor eller inte.
Annika
  • 19:19, 24 september 2010 | 
  • Anmäl
Min erfarenhet av Socialkompetensförespråkaren är att de på så sätt har alibi för sin egen oförmåga att var schyssta mot andra. De är påflugna, men har ingen som helst självdisciplin. När de flyger ut i sin påstådda rättframhet - alltid utifrån egen agenda - beter de sig som översittare och mobbare.
Du har aldrig rätt att kritisera eller ifrägasätta deras beteende, de är ju förespråkare för social kompetens. Resultat: folk säger upp sig pga ohållbar arbetssituation.
Nej, sluta leka psykologer - besök gärna en riktig - för egen del.! Låt oss andra sköta våra jobb på det sätt som passar oss - med vanlig vänlighet och hjälpsamhet.
Mikke Roslund
  • 11:05, 30 september 2010 | 
  • Anmäl
Intressant artikel! Social kompetens är ett luddigt begrepp och används många gånger som en knölpåk som dunkas i huvudet på människor. Å andra sidan är arbetslivet annorlunda nu än då och ställer större krav på kommunikation.. Jag vill inte ha den korrekta statstjänstemannen när jag köper biljett på ex. SJ. I begreppet "översocial" människa tolkar jag in bl.a. en person men diagnosen "social responslöshet" där det viktiga är en motpart som bekräftar mötet men inte deltar i samtalet. Frågeställningen kanske kan uttryckas som att agera med måtta i en social kontext men att inte att överdriva den och bli en tidstjuv eller dränera energier?
Martin
  • 14:20, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
En icke-fråga. Och som sagt; en fråga om balans och nyansering. Håller delvis med att "social kompetens" är ett luddigt och omätbart begrepp och därmed svårt att utgå från. Men, likväl. Social förmåga är ett måste för att få ett bra arbetsresultat. Det är inte individen som presterar. Det är gruppen. Om du inte klarar av att hantera åsikter som inte tangerar din egen kommer gruppen inte fungera. Det är helt basalt. Att åsiktsskillnader alltid finns, och måste få finnas, är en helt annan sak. Det är hur dessa hanteras som är det väsentliga. På många arbetsplatser jag varit på får inte dessa hanteras för att det är enklast så. Och tacka sjutton för att individer som var för sig är duktiga rentav blir ineffektiva.
Katarina Persson
  • 17:41, 01 oktober 2010 | 
  • Anmäl
Exempel från min prao praktik för en herrans massa år sen.
Medel, är lite blyg.

Ok sant men är det ett felaktigt karaktärsdrag en brist?
Dom sade på kontoret där jag jobbat, ekonomi att allting jag gjort var korrekt och ingen hade hititills räknat allting rätt och riktigt.

Min brist var att jag inte kände för att hänga med ner på rasten på fika rummet.
mummel inget fel på utfört arbetet betyg dras ner för jag var en social klantskalle.
Foto: Shutterstock

Trevlig sommar!

Nu tar Karriär ett sommaruppehåll. Men inför semestrarna har vi samlat några artiklar du kan ha nytta av innan du gör detsamma. Vi ses igen till hösten.

  • 3 juli
Foto: Shutterstock

Förbered dig inför semestern – Så startar du hösten i nedförsbacke

Prioritering, organisering och en helhetsbild. Det är nycklarna för att förbereda inför semestern – och ha koll när du kommer tillbaka.

  • 3 juli

Annons

Foto: Shutterstock

Läsning för lediga dagar

Semestern är nära. Och med den kommer (kanske) tid i hängmattan med en bra bok. Här är titlarna att plöja som gör att du kan smälla med hängslena när du kommer tillbaka till kontoret. 

  • 30 juni

Systemvetare fortsatt heta på arbetsmarknaden

Mjukvaru- och systemutvecklare, systemanalytiker och IT-arkitekter är några av de yrken där det är brist på arbetskraft och lätt att få jobb, visar en rapport från Arbetsförmedlingen.

  • 29 juni

Annons

Foto: Shutterstock

Sjukskrivningar ökar bland akademiker

Det finns en samband mellan högre utbildning och ökad sjukfrånvaro, slår Saco fast efter en granskning av Försäkringskassas statistik. Och den psykiska ohälsan ökar mest bland akademikerna. 

  • 28 juni

Mitt första jobb : Helene Lindstrand

Foto: SKL

”I dietköket lärde jag mig mycket om världen”

"Jag har haft flera sommarjobb och ideella uppdrag. Men min första riktiga kontakt med arbetsmarknaden var i ett kök på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm", berättar Helene Lindstrand, presschef på Sveriges kommuner och landsting.

  • 27 juni

Livet bakom fasaden : Maureen Hoppers

Foto: Susanne Kronholm

Hon kommunicerar för minskad segregation

Ledorden i Maureen Hoppers arbetsdag är effektivitet, engagemang och mycket att göra. Något som gör att hon varje dag jobbar stenhårt för att förbättra och göra skillnad för andra.

  • 25 juni
Illustration: Team Hawaii

Nya jobb i spåren av digitaliseringen

Digitaliseringen väcker mer förhoppningar än oro när det gäller arbetsmarknaden för såväl jurister som ekonomer. Det visar pågående forskning, en färsk rapport från Konkurrensverket och exempel från verkligheten. 

  • 22 juni

Balans & livsstil : Semesterkänslan

Vänta inte in semesterlugnet

För många är det snart dags för några veckors ledighet och återhämtning. Agera målinriktat för att semesterkänslan ska infinna sig direkt när semestern börjar.

  • 22 juni

Ledarskap : Flexibilitet

Foto: Anders G Warne, Ben Nilsson, Maria Langen

Det flexibla arbetslivet ställer krav på chefen

I dag kan många av oss påverka när och var vi jobbar. Vilket ger möjligheter och frihet, men också för med sig 
flera utmaningar. Inte minst för ledare, som måste hantera 
både sina medarbetares och sitt eget flexibla arbete.

  • 21 juni

Ärendet : Jusek griper in

Illustration: Rebecca Elfast

Arbetsgivaren fick backa om semesterersättning

När David lämnade sin anställning bad han om att få sin inarbetade semesterlön utbetald i form av semesterersättning, men arbetsgivaren menade att den hade ingått i hans provisionslön. Ord stod mot ord. Tillsammans med Jusek tog han frågan vidare till Arbetsdomstolen. 

  • 21 juni

Tema : Välbefinnande på jobbet

Illustration: Erik Nylund

Så mår vi på jobbet

Välbefinnandet på jobbet har blivit en allt viktigare fråga. Men samtidigt pekar trenden neråt för akademikerna, det visar en ny rapport från Jusek. Det handlar både om stress och att inte få utlopp för sin kreativitet – men också om 
lägre löner.

  • 14 juni

Porträttet : Claudia Olsson

Foto: Elisabeth Ingvar

Med 
framtiden 
i fokus

Obotlig nyfikenhet och en tro på människors potential. Framtidsanalytikern Claudia Olsson arbetar med morgondagens teknik – och hur den kan göra samhället både bättre och starkare.– Min motivation kommer ifrån att jag ser 
möjligheter, säger hon.

  • 14 juni

Lösningen : När övertid blivit norm

Illustration: Tove Hennix

När övertid blivit norm

När du går hem från jobbet sitter kollegorna kvar. Du känner pressen att du också borde jobba över. Men alla har inte tid eller möjlighet att satsa även fritiden på jobbet. Dessutom kan det leda till att du riskerar din hälsa. Så här kan du bemöta kritiken – och hantera en stressig arbetssituation.

  • 1 juni

Tema : Internationell karriär

Foto: Aleksandra Oleynik

Drömmen om att jobba utomlands

Önskan om att pröva vingarna i ett annat land kan vara stark. Det ger ett nytt sammanhang, en ny tillvaro och nya perspektiv – men också nya villkor och regelverk. Möt Benjamin Winsner Benjamin Winsner i Alicante, Hampus Bergquist i London och Clara Bodin, som har jobbat i både Kiev och Moskva. 

  • 31 maj
Under industrialiseringen såg man samma tendenser som under 2000-talets it-era. Under båda perioderna pressade sig människor mer och den psykiska ohälsan ökade.
Foto: Fotolia

Sjuknärvaro kostar mer än sjukfrånvaro

Tiden efter julhelgerna är flest sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Är vi mer sjuka då – eller har vi kanske jobbat halvsjuka för ofta året innan och plötsligt kommer ”ketchupeffekten”?

  • 8 februari

KRÖNIKAN

Det var en sen torsdagskväll som jag såg det. Facebook-inlägget från En utsträckt hand som berättade att det nu var ytterligare en kille som fyllde 18 och skulle slängas ut från ungdoms-
boendet. 

Coachen

Nu är det snart dags för sommarledighet. Inför ledighetsansökningarna diskuterade vi just semester i min arbetsgrupp och det dök upp några frågor som vi undrar över. Vad gäller om jag blir sjuk på semestern? Kan jag ta semester när jag vill – och vad händer om jag inte fått semestern godkänd? Och har vikarier rätt att ta ut semester? Trevlig sommar!

KRÖNIKAN

Om känslan att inte orka

Stress dyker upp i alla möjliga sammanhang och samtal nu mer. Inte så mycket i meningen ”jag har ett inbokat bikramyoga-pass och deadline nästa vecka – hur ska jag hinna tvätta?”. Utan mer med innebörden ”jag vet inte hur länge jag står ut, jag håller på att gå sönder”.

Vad händer på ditt jobb?

Mejla red@tidningenkarriar.se och berätta!

Annons

INSTAGRAM

Följ Karriär @tidningenkarriar

Twitter