Torsdag 22 februari

Nya greppet: Peppa medarbetare med podd

Alla ska podda. Nu har turen även kommit till HR-avdelningen. Karriär tar tempen på fenomenet.

Foto: Magnus Glans

Restaurangkedjan Vapiano är en ung arbetsplats, de omkring 500 medarbetarnas snittålder är 22–23 år. Så vad passar väl bättre än att möta de unga vuxna på deras egen arena, tyckte HR-chefen Erik Öhrn. Sedan starten i mars har ett nytt avsnitt av podden #fördetärroligare-
atthakul, vilket också är kedjans motto, släppts varannan fredag. 

– Man pratar mycket om millenials, hur man ska få dem intresserade och kommunicera med dem. Vi har både månadsbrev och Facebook som kommunikationskanaler, podden är ett komplement, berättar han.

Även den som inte arbetar på Vapiano kan lyssna. Genom att sudda ut gränsen mellan internt och externt vill företaget vara transparent. 

Kommunikationsrådgivaren Karin Zingmark berömmer satsningen på en kommunikationskanal som medarbetarna använder. Bland dem upp till 25 år är det vanligare att lyssna på poddar än på internetradio.

– Poddradio är på tillväxt. Och så är det en god idé att inte särskilja intern och extern kommunikation längre. Öppenhet är helrätt i ett komplext medielandskap. Både medarbetare och ledare bidrar till varumärkesbyggandet. Podden blir också ett employer branding-verktyg, säger hon. 

Erik Öhrn fick idén till podcasten när han letade efter bra ledarskapspoddar att lyssna på. Ett av syftena med Vapianos podd är just att intervjua ledare, skildra deras utveckling inom företaget och visa att det går att arbeta sig upp till en chefstjänst.

– Vi kräver inga förkunskaper av dem vi anställer, utan är mer värderingsstyrda. Vi tittar på jobbsökandens attityd och ser om de är en bra match för oss. Via podcasten kan vi informera, inspirera och stänga gapet till huvudkontoret, säger Erik Öhrn. 

Blir det inte ett avstånd till medarbetarna när man mest intervjuar chefer?

– Många av cheferna har börjat på golvet med att laga pasta, därför blir det intressant. Ett av de mest nedladdade avsnitten är en intervju med vår produkt- och kvalitetsansvariga Camilla som började i ”preppen” 2010.

Vapianos poddkoncept har sedan starten breddats med frågestunder tillsammans med medarbetare ute på restauranger och reportage från exempelvis interna tävlingar. Före #metoo gjordes en intervju om sexuella trakasserier med Hotell- och restaurangfackets ordförande.

– Vi försöker blanda högt och lågt. Podden ska vara en kanal för alla.

Tonen mellan Erik Öhrn och hans sidekick Gustaf Sjövall, ansvarig för digital marknadsföring, är småpratig och avslappnad. 

Bakom varje 20–30-minutersavsnitt ligger några timmars arbete, en timmes inspelning och minst lika mycket tid för att redigera. Tre mikrofoner och ett externt ljudkort för omkring 5 000 kronor, plus dator och ett gratis redigeringsprogram är den enda utrustningen. 

– Vi testar oss fram, just nu har vi mellan 80 och 250 lyssnare per avsnitt. Den feedback vi får är att de tycker att det är intressant, säger han.

Det är hård konkurrens i mediebruset. Så hur lyckas man som arbetsgivare med att få medarbetarna att prioritera företagets podcast framför Netflix, Youtube eller andra poddar?

– Det handlar om att förtjäna tiden. Har man jobbat internt med värderingarna så har man riktigt taggade medarbetare som säkerligen lägger 25 minuter på företagets podd. Det är samma med mejl och intranät, säger Karin Zingmark.

Fördelen med en podcast är enligt henne att den är så lätt att ta till sig, man kan lyssna på bussen eller hemma i köket. Nackdelen är att den kan vara resurskrävande.

– För att lyssnaren inte ska tröttna krävs det en långsiktighet och att man skruvar på formen, kanske med kortare avsnitt eller mer medarbetardialog.

En HR-podcast är ett positivt steg, tycker hon, men hon konstaterar sam-
tidigt att det är möjligt att ta internkommunikationen längre i dag. 

– Det är rätt safe, en podcast är ju något som man styr över. Det är inte en dialog. Man kan jämföra med bolag som Klarna och Spotify som jobbar med hash-taggar. På #lifeatspotify och #insideklarna kan medarbetarna skriva vad de vill. Då gäller det att säkerställa att man har rekryterat rätt personal, har ett riktigt starkt varför? och lyckats med sin interna värdegrund, säger hon.

Hon vill också slå ett slag för genomtänkt internkommunikation.

– Den är ofta ett dåligt samvete. Man lägger budgeten på den externa kommunikationen och interkommunikationen hamnar snett. Man trycker ut en massa information, fast det kanske inte är någon som lyssnar, säger hon och råder den som vill starta en medarbetarpodd att först arbeta med företagets värderingar. 

Allt sammantaget är HR-poddandet ändå i sin linda. Så, vad blir nästa HR-kanal efter podden?

– Rörligt, till exempel livesändningar på Facebook. Det kommer redan starkt, säger hon. 

Ledarskap : Kollektivt ledarskap

Foto: Anders G Warne

Här delar alla på ledarskapet

Delat ledarskap har funnits sedan romarriket. Men företeelsen utvecklas och tar hela tiden nya former för att passa dagens utmaningar. Ett exempel är konsultbolaget Accigo som drivs av de 140 medarbetarnas ambitioner genom kollektivt ledarskap.

  • 21 februari

Ärendet : Jusek griper in

Illustration: Rebecca Elfast

250 beredskapstimmar fick Jens att sätta ner foten

Jens och hans kollegor kunde arbeta hur mycket övertid som helst under sin beredskap utan att få varken övertidsersättning eller extra arbetsvila. Efter en månad med över 250 beredskapstimmar fick han nog och tog kontakt med Jusek.

  • 19 februari

Annons

Livet bakom fasaden : Releaseansvarig på SMHI

Foto: Magnus Glans

Hon är redo – i alla väder

De som ser möjligheten att kolla vädret på smhi.se som en självklarhet borde kanske rikta ett extra tack till Niloofar Mosavar Rahmani, releaseansvarig på SMHI:s IT-avdelning. När systemen krånglar söker hon upp problemet genom systemtekniskt detektivarbete. Så att vi inte behöver överraskas av regn, storm, snö och värmeböljor.

  • 16 februari

Färre anslutna utmaning för flera fackförbund

Den fackliga organisationsgraden är på väg ner bland anställda i Sverige, visar en ny rapport. "Det räcker inte att Jusek växer, och att vi lyckas rekrytera inom Saco-familjen. Fackförbunden måste ha många medlemmar och hög medlemsanslutning om den svenska modellen ska kunna fortsätta existera", säger Maria Arrefelt, förhandlingschef på Jusek. 

  • 14 februari

Annons

Foto: Liber/Pressbild

”En drömchef är duktig på att skapa bra team” 

Ett Linkedin-inlägg inspirerade Maria Gerlofson, journalist, ekonom och ledarcoach på Act and Grow, att skriva boken Drömchef eller stressmakare, nio vägar till ett hållbart ledarskap. 

  • 14 februari

Balans & livsstil : Arbetsmiljö

Foto: Olof Holdar

Fredrik Grythberg: Sju nyårslöften för arbetsgivare

De flesta företag har arbetsmiljöstrategier och ungefär nio av tio erbjuder friskvårdsbidrag. Trots det är antalet sjukskrivningar fortfarande höga. Kanske är det dags för nyårslöften på arbetsplatsen, resonerar Fredrik Grythberg, och delar med sig av sina förslag till chefer och arbetsgivare. 

  • 13 februari

Riksdagsledamöter mentorer för invandrade akademiker

Sex riksdagsledamöter tar under våren på sig rollen som mentorer i Juseks mentorskapsprogram för invandrade akademiker. 

  • 13 februari

Rapport: Svårt att göra medvetna val om efterlevandeskydd

Att efterlevandeskydd tjänstepensionen ibland är förval och ibland inte beroende på avtalsområde, gör det svårt för pensionssparare och pensionärer att få en överblick, konstaterar Pensionsmyndigheten i en ny rapport. 

  • 12 februari
Foto: Björn Larsson Rosvall

Ekonomen som hjälper Sverige till OS

Snart är det dags för de olympiska spelen i Pyeongchang. Men för Sveriges Olympiska Kommitté, som ansvarar för Sveriges deltagande, har förberedelserna pågått under de senaste fem åren. Karriär frågade ekonomichefen Mikael Gunnarzon hur hans arbete ser ut inför tävlingarna. 

  • 9 februari
Foto: Shutterstock

Så mycket tjänar Jusekmedlemmarna

47400 kronor. Det är medellönen för Juseks medlemmar enligt färsk lönestatistik. Jämfört med tidigare år har medellönen ökat för samtliga medlemsgrupper. 

  • 8 februari

Tema : #metoo

Illustration: Cecilia Lundgren

I spåren av #metoo

Hösten 2017 ekade ett vredesvrål över Sverige. Tiotusentals kvinnor vittnade om hur sexuella trakasserier är en del av vardagen. #Metoo kan leda till ett paradigmskifte i jämställdhetsdebatten. "Förändringen har bara börjat", säger jämställdhetsminister Åsa Regnér.

  • 7 februari

Porträttet : Danica Kragic Jensfelt

Foto: Jimmy Eriksson

Hon lär robotar ”tänka”

Danica Kragic Jensfelt är en av Sveriges ledande robotexperter. Hon konstaterar att det ännu är lång tid kvar tills robotarna förändrar arbetslivet på allvar – men att det är hög tid att förbereda samhället.

  • 2 februari
Foto: Privat

"Problemet är att folk inte reflekterar"

Mats Alvesson är kritisk mot att organisationer inför allt fler policys och processer – utan att någon reflekterar över om de verkligen funkar. Eller om man skulle kunna göra på ett annat sätt. Möt professorn som myntade uttrycket funktionell dumhet i arbetslivet.

  • 10 januari

Lösningen : Föräldraledighet

Foto: Shutterstock

Koppla greppet kring föräldraledigheten

Att planera och tänka igenom sin kommande föräldraledighet är bra. Förutom att maxa ledigheten utan att förlora för mycket inkomst har du rätt till lönesamtal, semesterdagar och lönerevision. Att hålla kontakten med arbetsgivaren är klokt – det visar intresse och ingen glömmer din kompetens, menar de experter som Karriär talat med. 

  • 15 december
Illustration: Jens Magnusson

Det gäller vid sexuella trakasserier

Två procent av svenskarna har blivit drabbade på jobbet under det senaste året – och det är arbetsgivarens ansvar att förebygga, utreda och åtgärda. Det handlar om sexuella trakasserier.

  • 12 december

Tema : Framtidsspaning

Illustration: Björn Öberg

Välkommen till framtiden

I år fyller Jusek 80 år. I förbundets begynnelse på 1940-talet var arbetstid en av de stora frågorna. Kampen om tiden lär bara bli intensivare. Hur ser arbetslivet i Jusekbranscherna ut om 20 år, om 80 år? Karriär firar 80-årsjubilaren med en nutidsanalys, en rejäl framtidsspaning och konstaterar att hur väl Jusekmedlemmarna lyckas med sitt arbete avgör framtidens välfärdssamhälle. 

  • 8 december

KRÖNIKAN

Vi har alla varit med om det. Ögonblicket då polletten trillar ner, då man fattar något på riktigt, inte bara med hjärnan utan med hela sitt väsen. En insikt som formulerar sig och kliver upp på scenen efter att ha cirkulerat i kulisserna i åratal och sedan, när den märker att den får genuin uppmärksamhet, fortplantar sig genom kroppen.

Coachen

Man får ju ofta rådet att man ska återhämta sig efter till exempel en arbetstopp. Hur gör man det i ett vanligt arbetsliv med heltid och fem veckors semester per år?

KRÖNIKAN

Ett nytt år med digital ambivalens

I samband med ett nyårslöfte för några år sedan köpte jag ett aktivitetsarmband. Till en början var vi väldigt bra kompisar. Det höll koll på mig, gav mig uppmuntrande rop och hejade på i min dagliga strävan. 

Vad händer på ditt jobb?

Mejla red@tidningenkarriar.se och berätta!

Annons

INSTAGRAM

Följ Karriär @tidningenkarriar

Twitter